“Als je het niet weet dan zie je het niet”; bedrijfsblindheid.
Je bent zo gefocust op je bedrijf dat je zelfs de grootste tekortkomingen in je bedrijf over het hoofd ziet, die vaak door derden (bijv. concurrenten) wel worden gezien.
Dit komt bij iedereen voor omdat ons brein zo werkt; repeterende dingen worden in ons hoofd overgenomen door het default-netwerk. Wanneer we dag in dag uit aan dezelfde omgeving worden blootgesteld, raken we eraan gewend. Dezelfde gedragingen die elke dag worden uitgevoerd, of ze nu goed of slecht zijn, creëren een precedent en leggen de norm vast binnen je bedrijf hoe “dingen” worden gedaan en hoe beslissingen worden genomen.
Wat kun je eraan doen zodat bedrijfsblindheid tot het minimale blijft.
Neem een pauze en stap uit je bedrijf, uit je routine
Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, vooral als je een gepassioneerde ondernemer bent en 24/7 betrokken wilt zijn. Je passie voor je bedrijf kan je grootste drijfveer zijn, maar het kan ook je achilleshiel zijn. Door een pauze te nemen betekent dit dat je bewust besluit om je aandacht te verleggen. Doorbreek de dagelijkse werkroutine voor een paar weken en dwing jezelf om minder aan je bedrijf te denken. Door dit te doen kun je de cyclus van bedrijfsblindheid doorbreken en met een frisse objectieve kijk terugkeren naar je bedrijf.
Laat regelmatig een objectieve partij je bedrijf evalueren
Iemand die het beste met je voor heeft, vooral iemand die niet emotioneel verbonden is met je bedrijf en zelden zijn gezicht laat zien. Een frisse, bekwame blik in je bedrijf is van onschatbare waarde. Iets wat je regelmatig zou moeten doen.
Sta open voor feedback en klachten van klanten
Vaak is het moeilijk om open te staan voor kritiek van klanten door een matige tot slechte prestatie van je organisatie. Dus, niet in de weerstand maar vertaal dit en kijk vanuit een ander perspectief. Zie het zo; voor deze informatie zou je waarschijnlijk vele euro’s hebben uitgegeven als je een klanttevredenheidsonderzoek zou hebben uitgevoerd.
Vaak wordt met de feedback van klanten weinig gedaan. Maak tijd vrij om te inventariseren wat de feedback is, wees bereid om te luisteren en vertaal dit. Het legt de vinger op de zwakke plekken in je organisatie.
Praat met je medewerkers
Je team is een schat aan informatie. Zij zijn degenen die het grootste deel van de tijd aan het front werken. Ze kunnen je precies vertellen wat er wel en niet gebeurt in het bedrijf. Houd jezelf regelmatig op de hoogte van hun feedback
Een andere manier om je oor te luisteren te leggen, is om een dagje met je teamleden mee te lopen. Zie de ware aard van het bedrijf door de ogen van een medewerker.
Werk samen met een coach/bedrijfsconsultant
Je doel moet zijn om bedrijfsblindheid definitief te verbannen wat helaas een utopie is. Zakendoen blijft mensenwerk en mensen, inclusief jezelf, zijn niet onfeilbaar. Een coach neemt onafhankelijke deskundigheid mee en kan snel en objectief benoemen waar groei stagneert. Zij kan het veranderproces initiëren om te groeien en te ontwikkelen.
Bedrijfsconsultants bieden een objectief klankbord om je ideeën te delen. Ze helpen je bij het definiëren van je belangrijkste doelen, bij het invullen van de actieplannen en het scherp houden van jouw focus. Ze helpen je om je beslissingen te onderbouwen en te ondersteunen. Verandering is moeilijk, waarom zou je het alleen doen?